Team

De fleste af os har på et tidspunkt været med i et team som bare fungerer, samarbejdet flyder lett og resultaterne kommer nærmest af sig selv.

Ethvert team, midlertidige projekt team, fastsatte leder eller opgave team skal forholde sig til 3 ting

Opgavens karakter
Team sammensætningen
Teambuilding

team sammensætning

Hvis opgaven kræver en hurtig løsning er det dumt at ansætte en analytiker som teamchef, det er ligeså dumt at lade Idemanden være chef for Opstarteren, To personprofiler som begge opfatter sig som leder vil bare ende med opslidende konflikter og lav effektivitet. Og den indadvendte, rastløse Afslutter chef vil bliver uhensigtsmæssig irriteret over den udadvendte og stabile Kontaktskabende medarbejder.

Rigtig sammensætning af teamet er en absolut forudsætning for succes:

Professor Meridith Belbin som har forsket i emnet, sammensatte 120 forskellige team for at finde det mest effektive.
Forskningen viste at teamet med alle de bedste og mest intelligente hoveder samlet på samme hold (Apollo teamene), aldrig kom på en 1 plads, deres gennemsnit var en 6 plads ud af 10 team.

Samtidig opdaget han at teams som forstod at de var for homogent sammensat, og som kompenserede for de manglede roller, straks forbedret dets resultat.

teambuilding

At sammensætte teamet er ikke nok, det er kun forudsætningen for et godt team. Ethvert team vil organisere sig, det vil skabe et niveau for informations flow (vidensdeling). Teamet skal være produktivt, men vil alle have det samme mål, eller er der skjulte dagsordner og divergerende delmål? Vil alle i teamet føle sig som et medlem eller udvikler teamet ”klikke” dannelse?

Et af de fire ovennævnte elementer er altafgørende for hvor godt de andre elementer vil blive afklaret, og dermed hvor godt teamet fungerer. Gæt hvilket